+31 (0) 481 82 09 98 info@fiscalesprekers.nl

Fiscale bijeenkomsten 2020

Hieronder tref je enkele onderwerpen voor een fiscale bijeenkomsten aan. De duur van de bijeenkomst hangt af van de diepgang van het onderwerp. Per onderwerp staat een indicatie van de mogelijke duur. Iedere bijeenkomst stemmen de fiscale sprekers op hun doelgroep af. Uiteraard gaat dat in nauw overleg. Naast de tijdsduur spreken we de inhoud en het niveau af. De NBA, de Noab, het RB en KNB verlenen PE-punten voor de bijeenkomst. Het aantal punten hangt af van de duur van de bijeenkomst. De verschillende onderwerpen van de bijeenkomsten zijn te combineren. De bijeenkomst is altijd uniek, dus er is volop mogelijkheid de wensen in de bijeenkomsten te verwerken.

Kijk voor ons volledige aanbod in onze brochure:

Fiscale Sprekers bijeenkomsten 2020

Fiscale actualiteiten (1,5 tot 5 uur)

Het fiscale recht verandert dagelijks. Je kunt niet alles op de voet volgen. De wetgeving verandert, de rechters zorgen voor jurisprudentie en de belastingdienst wijzigt haar beleid. Tijdens deze bijeenkomst krijg je alle actualiteiten die voor jouw praktijk van belang zijn. Daarbij is er niet alleen aandacht voor de wijziging zelf, maar plaatst de spreker het ook in een groter geheel. Zo weet je direct wat de advieskansen zijn en waar de risico’s liggen.

De auto: voor en door ondernemers (1,5 tot 5 uur)

Sinds jaar en dag één van de meest besproken onderwerpen aan de tafel van de adviseur. Of het een startende ondernemer is of een vermogende DGA: allemaal hekelen ze de heffing over de auto. Tijdens deze bijeenkomst is er veel aandacht voor de actualiteit over de auto. Wat zijn de wijzigingen, wat kun je nog verwachten en wat is de beste oplossing voor jouw cliënt?

De voor de MKB-praktijk van belang zijnde zaken komen aan bod en uiteraard besteedt de spreker aandacht aan alle belastingen waar je je auto tegenkomt: van de inkomstenbelasting tot de loonbelasting, via de vennootschapsbelasting, met een pitstop bij de BPM en dan snel door naar de omzetbelasting. De kansen, maar zeker ook de risico’s komen uitvoerig aan bod. Hoe zorg je ervoor dat jouw klant zo weinig mogelijk verrassingen krijgt? En als het dan niet goed gegaan is? Wat zijn de formele regels die de inspecteur (en jouw cliënt) in acht moeten nemen?

Een bijeenkomst die onmisbaar is voor iedereen die in de MKB-praktijk werkt en wel eens praktische vragen over auto’s krijgt.

Fiscaal anders (2 tot 4 uur)

Binnen je dagelijkse werkzaamheden tref je met regelmaat fiscale vragen en antwoorden aan. Het is dan ook van belang dat je fiscaal onderlegd bent. De hoofdregels, de grove lijnen en soms ook de details: de fiscale regels zitten in je handbagage. Ondanks de deskundigheid van jou en je collega’s gaat er wel eens wat mis. Je bent net niet scherp genoeg, vergist je in een regel of je had net een belangrijke wijziging gemist.

Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe je de kans op fiscale flaters verkleint. Hoe je je fiscale dienstverlening kunt verbeteren en wat je moet doen om je klant nog meer tevreden en nog enthousiaster te maken. Juist door je ook op kleine punten nog pro-actiever en dus professioneler op te stellen, zal je dit bereiken. Na deze bijeenkomst ben jij in staat om met andere ogen naar je eigen werk te kijken. De bijeenkomst is bedoeld voor adviseurs die ook aangiften maken of daarvoor (eind)verantwoordelijk zijn.

Fiscale flaters (3 uur)

Van fouten leer je. Maar wat kan er fiscaal nu misgaan? Natuurlijk ken je de belangrijkste fiscale regels wel. De belastingdienst houdt toch geen controles meer?

Tijdens deze bijeenkomst neemt een ervaren praktijkfiscalist je mee in een ontdekkingstocht langs de meest gemaakte fiscale flaters. Prachtige praktijkzaken van stevige naheffingsaanslagen met bijpassende boetes en claims. Waar moet je in je dagelijkse werk alert op zijn? Waar laten anderen kansen liggen en zoeken ze risico’s onnodig op? De stoere verhalen waarbij het fiscale trucje gelukt is kennen we allemaal. Maar waarom lukt het soms niet? Van fouten kun je leren. Als het dan fouten van een ander zijn, is dat ook nog eens leuk leren. Aan de hand van de meest favoriete fiscale flaters krijg je tevens inzicht in de fiscale ontwikkelingen en actualiteiten.

De DGA in het MKB (1,5 tot 5 uur)

Een directeur grootaandeelhouder (DGA) heeft in de relatie met zijn B.V. verschillende petten op. Hij treedt op als bestuurder, werknemer of aandeelhouder. De DGA verwacht dat je hem hierover optimaal adviseert. Tijdens deze bijeenkomst brengt de spreker je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen op al deze deelgebieden. Natuurlijk komen de klassiekers aan bod: het loon, de auto en de rekening-courant. Maar er is nog veel meer. De werkkamer, lenen van de BV, wat te doen met ODV, samenwerken met de BV en de verkoop of liquidatie van de BV.

Ondernemen in de inkomstenbelasting (1,5 tot 8 uur)

Als je zelf geld verdient, anders dan met beleggen of in loondienst, ben je zelfstandig en moet je belasting betalen. Je praktijk kent veel ondernemers, ZZP-ers, freelancers, beroepsbeoefenaren, artiesten of kunstenaars. Allemaal hebben ze te maken met de enorme fiscale wetgeving. Tijdens de bijeenkomst over ondernemen in de inkomstenbelasting behandelt de spreker een aantal aspecten. Het kan hierbij gaan om de actuele ontwikkelingen, maar ook verdieping ten aanzien van één of meerdere onderwerpen is mogelijk. Mogelijke onderwerpen zijn: is er wel een onderneming, hoe kan ik fiscaal winst uitstellen, urencriterium, werkt de werkruimte nog wel, tips en trucs over de vermogensetikettering, de investeringsaftrek en staking van de onderneming.

Groeien als ondernemer: wat is de fiscale route (3 tot 8 uur)

Het gaat goed bij je cliënten. De eerste personeelsleden zijn aangenomen en verdere groei is in beeld. Hoe begeleid je de groei fiscaal? Tijdens deze bijeenkomst neemt de spreker je mee in de wereld van groei. Hij stippelt de optimale fiscale route uit. Het startpunt hangt af van je klantenportefeuille, maar begint vaak bij de eenmanszaak die toe is aan een BV. Hoe zet je zo’n structuur juist op? Hoe zorg je ervoor dat de onderneming verder kan groeien, zonder dat er fiscale hobbels ontstaan? Hoe beperk je de belastingheffing zoveel mogelijk zodat de liquiditeit voor de groei beschikbaar blijft. Een boeiende en altijd actuele bijeenkomst met veel ruimte voor interactie.

Houdt de fiscale structuur stand? (3 tot 8 uur)

Je klant is al jaren aan het ondernemen en in die jaren is er veel veranderd. Ooit is er een juridische structuur bedacht, maar dat is al langer geleden. De hoogste tijd om de fiscale stand van zaken op te maken. Wat is het doel van de bedrijfsstructuur en behoeft die geen aanpassing?

Moeten we die ene vennootschap niet een keer liquideren? Wat zijn daarvan de fiscale gevolgen? Waarom is er eigenlijk een fiscale eenheid? Kunnen we niet (een deel van) de onderneming als eenmanszaak voortzetten? Is het bedrijf fiscaal/juridisch wel klaar voor een verkoop? En wat als de kinderen het niet willen voortzetten? De fiscale spreker laat je aan de hand van vele praktische tips en trucs zien hoe je de structuur kunt optimaliseren. De opgedane kennis kan je direct inzetten en creëert daarmee adviesomzet en nog meer tevreden klanten.

Estate planning: testament en schenken, aangifte erfbelasting en afwikkelen nalatenschap (1,5 tot 8 uur)

Als adviseur ken je zowel het privé- als het zakelijke vermogen en ben je op de hoogte van de gezinssituatie en de familieverhoudingen. Je hebt ervoor gezorgd dat jouw cliënt zo weinig mogelijk belasting betaald en daar moeten zijn erfgenamen ook van profiteren. Hoe zorg je ervoor dat zij zo weinig mogelijk erfbelasting betalen? Welke fiscale mogelijkheden biedt een testament? Hoe verwerk je dat dan in de aangifte erfbelasting?

De bijeenkomst kent verschillende mogelijkheden. Het fiscale testamentadvies richt zich vooral op de cliënt die een nieuw testament op wil laten stellen en daarbij advies nodig heeft. Je bent als adviseur degene die dan de regie moet voeren: Heeft de notaris de juiste informatie, wat zijn de fiscale gevolgen van het concepttestament en kan dat beter?

En als jouw cliënt wil gaan schenken, wat adviseer je dan? Wat zijn de mogelijkheden? Wat is eigenlijk de beginpositie? Wat zien we hiervan in de praktijk, wat kan er beter?

De aangifte erfbelasting is een ogenschijnlijk eenvoudige aangifte, maar daar kunnen veel complexe zaken in verborgen zitten. Tijdens de bijeenkomst legt de fiscale spreker uit hoe u dit proces aanpakt. Wat is het begin? Waar liggen de aandachtspunten? Welke keuzes moeten jij of de erven maken? Kunnen zij de belastingheffing beperken en wat betekent dat voor de toekomst? Een zeer praktijkgerichte bijeenkomst.

Estate planning: bedrijfsopvolging in het MKT (3 tot 5 uur)

Het MKB mag geen hinder ondervinden van belastingheffing als ondernemingsvermogen naar een volgende generatie gaat. De wetgever heeft hiervoor vrijstellingen in de wet opgenomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw cliënten deze vrijstelling zo optimaal mogelijk kunnen benutten? De fiscale spreker laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten inzet. Jouw cliënt kan daarmee een zeer forse belastingbesparing bereiken. Het vraagt echter om een nauwkeurige planning en een goede afstemming. De fiscale spreker maakt samen met jou het plan. Dit kun je bij jouw cliënten gaan inzetten en hen laten profiteren van de vrijstellingen.

Fiscale toekomst na onrustige tijden (3 tot 5 uur)

De afgelopen tien jaar waren voor veel ondernemers niet de beste jaren. De resultaten stonden onder druk. De aandacht verschoof volledig naar het waarborgen van de continuïteit van het bedrijf. Inmiddels zijn de meesten weer in wat rustiger vaarwater, maar drijven de brokstukken van het verleden nog rond. Zo zijn er diverse leningen binnen de groep, zijn activiteiten gestaakt, maar bestaat de vennootschap nog en weet eigenlijk niemand meer waarom sommige vennootschappen een fiscale eenheid vormen.

Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden maakt de docent inzichtelijk hoe oude verliezen nieuwe kansen worden en hoe je voorkomt dat risico’s alsnog escaleren. Een leuke praktische bijeenkomst met veel interactie en dynamiek. Direct inzetbaar in jouw (advies)praktijk.

Wat mag en moet de inspecteur? (3 tot 5 uur)

Jouw klanten zijn aan veel regels gebonden. Je moet als adviseur het spel ook binnen de lijnen spelen. Het lijkt daarbij soms alsof de belastinginspecteur enkel de scheidsrechter is. Maar niets is minder waar. Ook de belastinginspecteur is aan vele regels gebonden. De praktijk van het belastingrecht wordt steeds formeler. De inspecteur controleert minder en moet vaker (jaren later) achteraf corrigeren.

Jij of jouw klant kan ook gele of rode kaarten aan de inspecteur uitdelen. Je moet wel weten wanneer je dat kunt en hoe dat dan werkt. Doe je dat niet (tijdig), dan verspeel je jouw rechten. De formele regeltjes van belastingrecht kunnen tot zeer verrassende oplossingen leiden. Tijdens deze avond bespreken wij de recente wijzigingen en de jurisprudentie. Laat de inspecteur maar komen!

Actualiteiten BTW voor het MKB (1,5 tot 8 uur)

Als accountant komt u binnen uw dagelijkse adviespraktijk in aanraking met BTW-zaken. De (Europese) ontwikkelingen in de BTW gaan erg snel. U wilt uiteraard op de hoogte blijven.

Tijdens deze bijeenkomst krijgt u alle relevante ontwikkelingen in de BTW op een praktische wijze uitgelegd. Na deze bijeenkomst kunt u nog beter BTW-kansen en risico’s signaleren bij uw klanten.

BTW en vrijstellingen (1,5 tot 8 uur)

Je hebt klanten die voor de BTW vrijgestelde prestaties verrichten. Zijn alle prestaties wel vrijgesteld of is er ook deels belaste omzet? Welk deel van de voorbelasting op gemaakte kosten kan jouw klant eigenlijk terugvragen? Zijn subsidies belast met BTW? Het antwoord op deze en andere vragen komen aan de orde tijdens deze bijeenkomst.

BTW en vastgoed (3 tot 8 uur)

Veel ondernemers investeren in vastgoed. Een juiste planning zorgt voor de beperking van de belastingheffing. Zeker daar waar het gaat om BTW en overdrachtsbelasting. Jouw klant wil graag weten of hij de BTW op verbouwingen of nieuwbouw terug kan vragen. Hoe zit het dan met de herziening van BTW? Geldt dat ook voor verbouwingen? En wat is eigenlijk een verbouwing? Op welk moment verandert zo’n verbouwing in nieuwbouw? En heeft dat gevolgen voor de BTW en overdrachtsbelasting? Wat moet je in jouw praktijk weten van de aangekondigde herziening op de kostbare diensten?

Dagelijkse administratie en BTW (1,5 tot 5 uur)

Je bent betrokken bij de administratie van jouw klanten. Je ziet veel (digitale) facturen voorbij komen, maar waar moeten de facturen nu exact aan voldoen? Is het waar dat facturen naar een buitenlands adres altijd met 0% moeten? Wat moet je met de BTW op onbetaalde verkoopfacturen. Moet je binnen de fiscale eenheid een factuur uitreiken? Veel fiscale (boete)procedures over de BTW zijn terug te brengen tot de verwerking in de administratie. Door een juiste alertheid bij de verwerking van de administratie voorkom je later vervelende situaties en vragen. De docent kent als praktijkman de vele vragen uit de BTW-administratie en weet welke klassieke fouten in bijna elke administratie sluipen.

Tijdens deze bijeenkomst staat de verwerking van de facturen in BTW-aangifte centraal en gaat de docent in op de veel voorkomende fouten. Met praktische tips, eenvoudige handreikingen en verscherpte alertheid verhoog je de kwaliteit van de BTW-administratie. Onmisbaar voor iedereen die met administraties en omzetbelasting bezig is.

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly